HÍD

 Hírlap

HÍD

 Hírlap

Az Imre Sándor Szeretetszínház és Bartokos Tamás rendező gondolatai

Szerző: | júl 20, 2025 | Cikkek, Kehidakustány, Kultúra, Színház- film | 0 hozzászólás

Ezzel az írással szeretnénk tisztelegni egy ember és az ő csapata előtt. Igen, tisztelgünk és írunk történetükről, küldetésükről és mindezek jelentőségéről, egy különleges színházi közösségről és annak vezetőjéről. Bartokos Tamás rendező életútja, életszemlélete és munkássága, vagy sokkal inkább küldetése nemcsak példaadó mérték, egyfajta etalon lehet mindannyiunk számára, hanem hitvallás kell, hogy legyen a szeretetről, az iránymutató az elfogadáshoz vezető úthoz… kiállás, kitartás másokért egoista felhangok és önző érdekek nélkül!

Bartokos Tamás neve egybeforr az Imre Sándor Szeretetszínházzal: rendezőként és művészeti vezetőként, aktív szerepvállalóként meghatározó alakja a társulatnak. Az eddig megismertekből tudjuk, hogy munkássága során neki elsődleges a közösségépítés, az inkluzió és a művészi kreativitás ötvözése.

Legyetek jók ha tudtok. Bartokos Tamás rendező középen

De mielőtt tovább lépnénk a jelen és a jövő elemzéséhez, nézzünk vissza egy kicsit a múltba. Ehhez Tóth Bíborka  és Orosz Zsuzsanna a szombathelyi ELTE Savaria Egyetemi Központ harmadéves közösségszervező hallgatóinak közösen megírt a  SZÍN – KÖZÖSSÉGI MŰVELŐDÉS FOLYÓIRAT– 2023. decemberi számában publikált cikkét. hivatkozás 1 a cikk alján 

Imre Sándor névadó - Imre Sándor Szeretetszínház

Imre Sándor névadó

”  …Bartokos Tamás pályafutását tinédzserként a soproni stúdióban kezdte, ahol – elmondása szerint – felkészületlenül jelent meg a felvételin.  A tanári kart humorával győzte meg. Hitvallása: kellő szívvel és lélekkel bármit el lehet érni és ezt a szakmát csakis ilyen hozzáállással lehet csinálni. A színészet mellett gyakorlat útján szerzett tapasztalatot a rendezésben, hamar felismerve, hogy a színház nemcsak önkifejezés, hanem közösségformálás eszköze is lehet. Karrierje során több hazai társulatnál szerzett tapasztalatot, majd elköteleződött a befogadó, esélyteremtő színház mellett.

Fontosnak tartotta kiemelni mestereit, akiktől elleshette a színjátszást: Mikó István, Valló Péter, Incze József, Szatmári György. A színjátszás mellett segített pakolni a díszletezőknek és kipróbálta magát kelléktárvezetőként is. Megtanulta „a nagy öregektől”, hogy színházat csak úgy lehet csinálni, ha ért mindenhez, átlátja teljes működési struktúráját.

Isten pénze

Isten pénze

Pályafutása elején, a zsirai értelmi fogyatékosok otthonába fiatal, motivált művészt kerestek, aki színházi foglalkozásokat tart az ott lakóknak.  Nagyapja zsirai születésű volt, így nem volt kérdés számára,  hogy elvállalja. „Elmentem és valahogy annyira megfogott az az őszinte tisztasága a sérülteknek, ahogy a világra rá tudtak csodálkozni, ahogy szerették volna bebizonyítani, hogy ők is hasznos tagjai a társadalmunknak”. Itt született meg benne az ötlet, hogy integráltan működteti a foglalkozásokat, hiszen akkor már volt egy ifjúsági társulata. Mind a sérülteknek, mind a fiataloknak nagyon tetszett, így otthagyta a kőszínházi karriert és létrehozta Magyarország első olyan színházát, ahol épek és sérültek együtt alkothatnak. Ez azóta kibővült az állami gondozásban lévő és kimondottan hátrányos, szegregált élethelyzetű roma fiatalokkal. A korábbi években Tamás a kéthelyi, a zsirai, a darvastói és a tordasi intézményekben is rendszeresen tartott foglalkozásokat. Akadt olyan időszak, mikor nyaranta a különböző otthonok tagjai találkoztak és úgy hoztak létre színházi nagyelőadásokat, akár 90-100 fővel. Így mutatták be a Nyomorultakat és más grandiózus produkciókat. Az utazó színház a Balaton északi partján, Vonyarcvashegyen találta meg otthonát. A polgármester úr, Pali Róbert megnézte a Szeretetszínház Valahol Európában című előadását és akkora hatással volt rá a darab, hogy szerette volna, ha a településén is bemutatásra kerül, illetve elindul egy színműhely a helyi és környékbeli gyerekekkel.

A bemutatón részt vett Fülöp Attila, aki a Szociális Ügyekért Felelős Államtitkár, Hajnal Gabriella a Klebelsberg Központ elnöke, Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója, akikre a darab szintén nagy hatással volt.

A társulat tagjai mindent tudnak egymásról, számíthatnak egymásra, odafigyelnek egymás dolgaira, lelki világuknak különös figyelmet szentelnek. „Ebben a zűrzavaros és rohanó világban nem kell ahhoz sem sérültnek, sem hátrányos helyzetűnek lenni, hogy valamelyik gyermeknek problémája legyen”  – meséli Tamás.

Náluk a fiatalok nem azt keresik miben mások, hanem miben azonosak. Az elfogadás mellett a példamutatás is elengedhetetlen, de ez nemcsak a sérültekkel való bánásmóddal kapcsolatban, hanem minden másban is megmutatkozik, amit csinálnak. A társulat minden kelléket, díszletet saját maga állít elő. „Nálunk a gyermekek megtanulnak fúrni, faragni, ha azt látják, hogy az igazgató is meg tudja fogni a falat, akkor ők is így tesznek.

A társulat 2023-ban ünnepelte fennállásának huszadik évét. A kezdetben Komédiás Integrált Színháznak nevezett kollektíva különlegessége, hogy épek és sérültek együtt játszanak a színpadon, ahol mindenki egyenlő és értékes taggá tud válni. A színház névadója Imre Sándor, Somogy vármegyében, Kéthelyen, egy szociális otthonban élt és szerves részét képezte a társulatnak. Tamás szerint: „Játékával olyan csodálatos világot tudott teremteni, ami hűen jellemzi színházunkat, a néző öt perc után elfelejti, hogy vannak sérültek is a színpadon. Sándor minden alkalommal különleges beleéléssel adta elő a darabokat. Nagy álma volt egy olyan színészotthon létrejötte, ahol kimondottan a sérült színészekkel tudnak foglalkozni”. Tamásék igyekeznek megvalósítani az álmot, hogy a társulat ne csak utazószínházként működjön, hanem otthona is legyen a művészeknek.

Kabaré est

Tamás mellett áll gyógypedagógus felesége Kata, valamint olyan fiatalok, akik már kisgyermekkoruk óta Tamásnál tanultak és játszanak. Közülük van olyan – Sallai Bonita -, aki nemrég végzett színészként. Jelenleg 39 fő társulati tag van. Nincs felvételi, hisznek abban, hogy aki szeretné ezt csinálni, vagy hasznosan szeretné tölteni az időt, akár csak azt szeretné érezni, hogy tartozik valahová, nem veszik el tőle a lehetőséget. A társulat együttműködött már más szervezettel is, ilyen volt a Jónás könyve című előadás, melyben a „Lámpás 92 Alapítvány” sérült tárgyalkotói a darab közben vászonra vitték a pillanatnyi érzéseiket. Tamás és Varga Zoltán, az alapítvány elnöke „a színház és a képzőművészet közös keringőjének” nevezte az eseményt. „Nagyon fontos, hogy üzenete legyen a darabnak, kifejezetten jó, ha egy színház progresszív, mert, ha nem gondolkodnak el rajta az emberek, akkor nincs értelme. A mi színházunk alapjában véve is progresszív, mivel sérültek vannak benne, ezzel valami olyasmit nyitogatnak, ami kicsit sem szokványos” – mutatott rá. „…

Jónás könyve

Az Imre Sándor Szeretetszínház vezetőjének célja, hogy minden résztvevő megtalálja önmagát, kibontakoztassa tehetségét, és olyan közösségi élményt éljen át, amely kihat a mindennapi életére is. Rendezéseiben gyakran alkalmaz improvizációs technikákat, együtt-gondolkodásra épülő módszereket, amelyek lehetővé teszik, hogy mindenki a saját személyiségével járuljon hozzá a színpadi produkcióhoz.

Az Imre Sándor Szeretetszínház története és küldetése

Az Imre Sándor Szeretetszínház különleges kezdeményezés a magyar színházi élet palettáján. Elsődleges célja, hogy a közösséget, az elfogadást és az esélyegyenlőséget állítsa előtérbe. A Szeretetszínház működése szorosan kapcsolódik ahhoz a társadalmi felelősségvállaláshoz, amely a művészet erejével kíván változást elérni. A társulat tagjai között különböző korosztályokból, társadalmi helyzetekből érkezők találhatók, akik együtt, közösen dolgoznak a színpadi produkciókon. Az inkluzivitás, az elfogadás és a szeretet meghatározó értékei a közösségnek, ami a névválasztásban is tükröződik.

Nyomorultak

Alapítás és fejlődés

Az Imre Sándor Szeretetszínház megalapítása egy olyan hiánypótló kezdeményezésként indult, amely nemcsak előadásokat kívánt létrehozni, hanem a társadalmi integrációt is elősegíti. Az indulás idején a csapat főleg fiatalokból, hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő személyekből állt, akik számára a színház nemcsak önkifejezési lehetőséget, hanem közösséget, barátságokat és fejlődési teret is adott.

Az évek során a Szeretetszínház produkciói egyre ismertebbé váltak,  a társulat tagjai közül pedig többen magabiztosabbá, nyitottabbá, sőt, sokan a művészeti pályán is elindultak. A csapat rendszeresen részt vesz bemutatókon és gyakran hívják őket iskolákba, közösségi rendezvényekre, hogy előadásaikkal inspirációt és példát mutassanak.

Óz a nagy varászló

Közösségi szemlélet és módszertan

Az Imre Sándor Szeretetszínház működése során kiemelt jelentőséget tulajdonít a közösségépítésnek és a pedagógiai szemléletnek. Az előadások készítésekor a tagok aktívan részt vesznek a karakterek megformálásában és az előadások színpadra állításában. Mindez hozzájárul az önbizalom, az együttműködési készségek és az empátia fejlődéséhez.

A társulat nem csupán klasszikus színdarabokat dolgoz fel, hanem saját, aktuális problémákra reflektáló darabokat is létrehoz. Ezekben gyakran megjelenik az elfogadás, a szeretet, az összetartozás és az egyéni értékek tisztelete.

Az előadások tematikája és jelentősége

Az Imre Sándor Szeretetszínház előadásai változatos témákat ölelnek fel: legyen szó klasszikus irodalmi művek átdolgozásáról vagy saját szerzeményekről, minden darabban központi szerepet kap a közösségépítés, az empátia és a társadalmi érzékenyítés.

A társulat gyakran dolgozik együtt más civil szervezetekkel, iskolákkal, szakmai partnerekkel, hogy minél szélesebb körben terjeszthessék az elfogadás és a szeretet üzenetét. Előadásaik nemcsak szórakoztatóak, hanem elgondolkodtatóak és inspirálóak is, hozzájárulva egy befogadóbb társadalom kialakításához.

Palacsintás király

Művészi hitvallás és pedagógiai szemlélet

Bartokos Tamás vallja, hogy a színház mindenkié: szerinte a művészetnek nincsenek határai, és minden ember egyedi értékekkel, tapasztalatokkal járul hozzá egy közös alkotáshoz. Rendezéseiben fontos szerepet kap a közös munka, az empátia és az elfogadás, így a Szeretetszínház valódi közösségi műhellyé válik.

A rendező kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a társulat tagjai – legyenek bármilyen életkorúak vagy hátterűek – megtapasztalhassák a siker és az önbizalom érzését. Munkájában ötvöződik a művészi igényesség, a pedagógiai érzékenység és a szociális elhivatottság.

Valahol Európában

Legjelentősebb produkciók és eredmények

Az Imre Sándor Szeretetszínház irányítása alatt Bartokos Tamás számos figyelemre méltó előadást hozott létre, amelyekkel rangos fesztiválokon, országos rendezvényeken is megjelentek. Az előadások közös jellemzője, hogy mindig az emberi kapcsolatok, a közösség megtartó ereje és az egyéni fejlődés állnak a középpontban.

A Szeretetszínház több díjat és elismerést is kapott, amelyek bizonyítják a közösségi színház jelentőségét és Bartokos Tamás elhivatottságát. Eredményeik túlmutatnak a színpadon: tagjaik gyakran válnak magabiztosabbá, nyitottabbá, sokan közülük a színház élményei révén találnak új életcélokat, barátokat vagy akár hivatást.

Pinokkió

Összegzés: jelentőség és jövőkép

Az Imre Sándor Szeretetszínház és vezetője, Bartokos Tamás a magyar színházi élet meghatározó alakjai közé tartoznak, akik a művészet eszközével a befogadás, az elfogadás és a közösségi alkotás erejét képviselik. Munkásságuk révén számos ember számára nyitják meg a kaput az önkifejezés, a fejlődés és a kapcsolatteremtés felé.

A Szeretetszínház példája jól mutatja, hogy a színház túlmutat a szórakoztatáson: képes közösségeket formálni, hidakat építeni és a társadalmi felelősségvállalás eszközévé válni. A vezető elhivatottsága, szakmai tudása és embersége pedig garancia arra, hogy ez a közösség még hosszú ideig meghatározó szereplője maradjon a hazai kulturális életnek.

Előzetes a 2025. július 25-én este 19 órakor kezdődő kehidakustányi előadáshoz.

Fazekas Mihály: Lúdas Matyi

 Ha az előadást egy szóval kívánjuk bemutatni, akkor a legtalálóbb szó az IGAZSÁGKERESÉS lenne. Egy olyan világban, ahol a legtöbb ember szegény, és az, aki gazdag visszaélve a hatalmával megszerezhet bármit…nos ebbe a világba visszük el nézőinket sok látványos díszletelemmel, modern és népzenei bejátszásokkal, interaktív kapcsolódásokkal, hogy a gyermekek művészi élménye megvalósulhasson. A magyar népzenei részek, az ízes, magyar beszéd megjelenése a nemzeti identitás erősítését segíti.

Történetünk főhőse egy fiú, Matyi, aki édesanyjával nagy szegénységben él. Mivel Döbrögi uraság az egész vármegyét adókkal sanyargatja, nagyon szegények.

A történet konfliktusa már az elején kibontakozik, amikor is Matyi nem adja oda ingyen a vásárban a lúdjait, ezért nemcsak elveszik tőle, hanem 25 botütést is kap…

Akkor határozza el, és fogadja meg Matyi, hogy háromszor adja majd vissza az uraságnak ezt a 25 botütést.

Az évek alatt kitanul jónéhány mesterséget, hogy különböző álruhákban közel tudjon kerülni az urasághoz.A nézők mindvégig élvezhetik az édes bosszú vicces megjelenítési formáit, számolással segítve Matyit, mellyel a támogatásukról biztosítják főhősünket. – Lúdas Matyit beállítva a közönség soraiból. Így a nézők kíváncsisága jól fenntartható.

Lúdas Matyi

Az előadás fontos üzenete a diákoknak, hogy megértsék, ki a pozitív és ki a negatív szereplő, hogy lássák meg a mesében a szereplők közötti kapcsolatokat, az alá–fölé rendeltségeket, hogy támogassák Matyit abban, hogy megleckéztesse azt , aki más embereken uralkodik. Hogy érezzék a nézők azt a katarzist, hogy az igazságtalanul történt események igazságossá váltak a fiatal siheder tettei után, hogy érezzék, hogy minden rossz elnyeri méltó büntetését.

Az Imre Sándor Szeretetszínház különlegessége a tehetséges, fogyatékkal élő vagy hátrányos helyzetű színészek jelenléte, akik szeretetükkel, tisztaságukkal, jó karaktereikkel a gyermekek kedvencei az előadások során.

Jövőbeni tervek:

Az előző tanévhez hasonlóan a Lázár Ervin Program keretén belül szeptembertől több ezer gyermek láthatja az országban két gyermekszínházi előadásunkat is, melynek célja, a gyermekek érzékenyítése, színházi nevelés. Integrált Színműhelyünk kibővítése, más Zala megyei amatőr társulatokkal, közös műhelymunkákkal.

-Kehidainfo-

hivatkozás 1   Orosz Zsuzsanna és Tóth Bíborka írása

A fotókat Bartokos Tamás bocsájtotta rendelkezésünkre.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Szabó Árpád

Szabó Árpád

Blogger - Szerkesztő

Amikor szólok annak oka van, és annak is amikor csendben maradok.